مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

در ماه‌های اخیر، شاغلان در مراکز پرتودرمانی و پرتوکاران مراکز درمان، نسبت به نگاه دولت در برنامه ششم به موضوع اشعه و پیامدهای آن معترض بودند.

پرتودرمانی

با اين حال پس از پيگيري‌هاي فراوان قرار شده اداره كل امور پرتوهاي تشخيصي در وزارت بهداشت تشكيل شود تا پيگير مطالبات اين قشر باشد. به گزارش همشهري، در جلسه‌اي كه با پيگيري برخي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس و جامعه پرتوكاران كشور و با حضور وزير بهداشت برگزار شد، قاضي‌زاده هاشمي به 3خواسته پرتوكاران پاسخ مثبت داد. تشكيل اداره كل امور پرتوهاي تشخيصي و درماني در وزارت بهداشت و تاسيس واحد‌هاي استاني اين اداره كل در تمامي دانشگاه‌ها و همچنين تهيه و ارسال نامه‌اي از وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه و درخواست تأمين بودجه فوق‌العاده كار با اشعه پرتوكاران سراسر كشور مهم‌ترين محورهاي اين جلسه بود. همچنين مقرر شد تا دوره‌هاي جديد كارشناسي راديولوژي با موافقت وزارت بهداشت طراحي و اجرا شود.

از مدت‌ها قبل، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در اصلاحيه قانون مديريت خدمات كشوري، بدون لحاظ نظر كارشناسي مراجع قانوني و ناديده گرفتن قوانين بالادستي، بند4 ماده20 قانون حفاظت در برابر اشعه كشور مصوب فروردين‌ماه 1368را از لايحه برنامه ششم حذف كرد؛ اقدامي كه در تضاد آشكار با قوانين بالادستي و قانون مرجع حفاظت در برابر اشعه كشور محسوب مي‌شود. در قانون حفاظت در برابر اشعه كشور شاغلان مراكز پرتويي و پرتوكاران مراكز درماني (راديولوژي، سي‌تي‌اسكن، راديوتراپي، راديوايزوتوپ و بخش‌هايي كه به هر نحوي با منابع پرتو و اشعه ايكس سرو كار دارند) جزو مشاغل خاص محسوب شده و براساس بند4 ماده20 اين قانون تا 50درصد حقوق و مزايا، از فوق‌العاده اشعه برخوردار مي‌شوند و به‌ازاي هر سال كار مستمر با پرتو، يك‌سال سنوات ارفاقي تا سقف 10سال به آنان تعلق مي‌گيرد.

اگرچه در لايحه برنامه ششم كه از سوي دولت تنظيم شده بود، اين مواد قانون حذف شده بود با پيگيري‌هاي فراوان، «ماده20 قانون حفاظت در برابر اشعه كشور مصوب سال68» به برنامه ششم افزوده شد. اعضاي كميسيون تلفيق با اكثريت آرا، در قالب ماده99 برنامه ششم در فصل14 اين برنامه، اين بند قانوني را جاي دادند. پس از تصويب در صحن مجلس و تأييد شوراي نگهبان، ماده99 از برنامه ششم به قانون تبديل شد تا گام اول براي حمايت از پرتوكاران برداشته شود. براساس اين ماده پرتوكاران شاغل در مراكز درماني جزو مشاغل سخت و زيان‌آور محسوب و در صورت داشتن 20سال سابقه كار متوالي با اشعه بازنشسته مي‌شوند.

کد خبر 363078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha